30 January 2014

Testing....1...2....3.....


 dah lama tk enterprem kt blog yg dah nazak ni...hehhee
selamat kembali ...(ntah brapa N3 je la agaknya yg masuk pas ni..) huuuuu

Dah.itu je utk permulaan.....mood dh ada....idea nk menulis ntah hapa2...




27 May 2013

ANTARA PETUA DAN KEPERCAYAAN

Situasi 1 



Rewang2 kenduri kawin....Cuaca yang mulanya cerah, sudah berubah. Langit sudah gelap. Bila2 masa sahaja hujan akan mencurah....

A : Cer baling baju pengantin kt atas bumbung....

B : Heh..tak payah lah buat mende2 khurafat tu.....

A : Bukan khurafat..petua je.....

B : Tak makna petua2 tu...semua mengarut.....



Cuba bayangkan jika perbuatan itu dilakukan juga, dan hujan tidak jadi turun. Apakah kepercayaan si A tadi? Adakah dia percaya bahawa "petua" yang dibuat itu berjaya menahan hujan dari turun ke bumi?


Situasi 2

Kenduri doa selamat. Cuaca panas tiba2 angin kuat dan langit gelap. Guruh, petih (sama je kann..) dah bedentum2 di langit..

C : Hari angin2 mcm ni....gi amek kain buruk...gi baling kt tempat kayu api yg masih menyala pas masak2 tadi....

D : (gi amek kain bagi kt C utk dibakar)

Selang beberapa minit..langit kembali cerah.

C : kan cerah balik....kalau ada hari angin2 mcm ni..amek je kain buruk..baling je kt bara kayu api tu.....elok la angin2 tu.....


Motif : PERCAYA sungguh dengan amalan dia...membakar kain buruk akan menyebabkan angin/hujan beralih arah.


Mari kita sama2 renungkan.....dan janganlah kita tergolong dalam golongan orang2 yg syirik tanpa disedari....

Nauzubillah.....

23 May 2013

Tanggungjawab

Dah lama tak berupdate blog ini...tapi tidak bermakna aku tak bukak....hari2 bukak....tengok2 blog2list di side bar...tengok siapa yang update...aku baca....tapi post baru...nehi...hehhehe

Banyak cerita untuk dikongsikan tapi ye la...kan semua sudah hanyut ke facebook...makanya...blog macam terpinggir. Tapi sebenarnya, lebih baik berkongsi cerita di blog, boleh tulis panjang2....kalau di fb..takat up status...pas tu komen pun kekadang lari tajuk.....
lari dari tajuk 1 hal...tapi kang ada plak yang sentap mentap kona baring ke lain..huh...memang aku hangen...

Ini adalah status pagi tadi di FB...yg aku tujukan khas buat geng2 sekapal ngn aku...

(Jangan ditanya apa maksud sekapal....cuma kami je yg tahu)

Kadang2 kita tak sedar, selalu kita rasa mcm lelah dalam melaksanakan sesuatu t/jawab terutama dalam mendidik anak2 ...merungut dan mengeluh sbb seolah2 mcm gagal....tapi bila ianya berhasil, baru kita akan rasa manisnya penat lelah kita...kerana apa yg kita lakukan itu adalah Lilllahi Ta'ala....

Syukur......walaupun masih terlalu awal....tetapi kena bersyukur kpdNYA selalu..moga kita tidak lalai........
Post ini khas utk Azila AhmadDilla D'SofeaBst Nanie...(kalau ada yg tertinggal nama...maaf...sbb tk igt sapa yg SEKAPAL dgn I..hehhehe)




Isunya ialah tanggungjawab. Tidak kira siapa kita smua dilahirkan dengan tanggungjawab. Apatah lagi bila kita mempunyai anak. Anak adalah amanah. Memang susah untuk aku rungkaikan di sini...especially hal sekapal. Tapi biar aku tuliskan dari sudut umum.

Semua orang yang ada anak, mahukan anak2 mereka menjadi manusia yang berguna kepada AGAMA (yg pasti), BANGSA dan NEGARA. Tapi berapa ramai kita sebagai ibu bapa yang tidak bertanggungjawab kepada diri sendiri?

Mahu anak bijak? Kita ni bijak tidak..tapi bila dh semakin dewasa dan tua...sepatutnya makin bijak dan matang la kan. 

Mahu anak rajin solat? Kita solat penuh ke? Atau masih lompang2? Atau masih ala-ala je...Atau ada yang tak tahu solat langsung????? NAuzubillah...

Mahu anak rajin mengaji? huuu....ini pun susah (bagi aku)...aku dgn suami insyaAllah...setiap kali lps maghrib..akan pastikan paling sikit ada mengaji....kalau aku tk smpt pas maghrib, lepas isya' atau sbelum subuh..smntara tunggu suami amek wudhu'....Tapi hero tamil tu..kalau bab mengaji....ya Rabbi....liatttt sungguh.

Bukan dia tk pandai..dia dh boleh ...cuma nafas je yang belum pandai kawal. Dan nak suh dia ngaji.....paling2 rajin....3 hari tu dpt sekali je dia ngaji 1 muka...itupun dah besarrrr punya SYUKUR.  Kalau dia dah penat main futsal (umur 9 taun dah pandaiiii kooo)....lps solat maghrib...dia PINGSANNNNN dahh...jangan harap la ..mengaji.? Isya' pun tk de


Tapi aku yakin, bila kita jadi ibu bapa yang rajin buat benda2 yg baik..insyaAllah....1 hari nanti dia akan ikut apa yg kita buat. Bab solat contohnya....memang aku laki bini tegas. Dia tak buat ms umur dia 8 taun...memang kena sebat.....korang cakap la aku kejam ke apa.....masuk darjah 3 ni, kalau dia tak solat....sebab dia leka ngn main....aku ngn laki aku tanya soalan cepumas je...bila balik kerja..aku akan tnya..."hari ini TIANG SENGET ke TUMBANG?"

Dia sendiri sudah paham dengan soalan tu...dan dia JUJUR..kalau dia solat lompang2..dia akan jawab SENGET. Dan kalau dari subuh dia tk solat..smpi ke ASAR...memang dia jawb tumbang..

Budak2...dari keciklah kita nk bentuk. Kalau dah besar panjang pun ko masih tak reti nak solat...susah lah kan...itu kan TIANG AGAMA...memang hari2 aku bebel...sebagaimana arwah mak bebelkan aku..begitulah aku bebelkan anak aku...

Dan aku sangat2 pelik bin hairan macamana orang (ibu bapa) yang tak penah bebelkan anak2 dia bab solat ni.....dan aku pun sangat2 hairan sbb anak2 pun mcm kisah tak kisah je bab ini....

Hurmm...aku bukan nak tunjuk bagus.....tapi siapa yang rasa tulisan ini sebagai satu nasihat....marilah kita sama2 jadikan ianya panduan.

Semalam, balik dari kerja....laki dok citer, hero tamil hari ni ustazah sekolah pagi suh gi sek agama petang kul 2, dgn baju melayu..bukan baju sekolah agama. Rupanya ada ujian solat murid tahun 1-3. Sorang2 ustazah test. Mungkin sbb GB yang mintak...perkara ni sebab laki aku dah bincangkan dgn GB...berikuat GB risau dgn pencapaian murid tahun 6. Dah la murid tak ramai. Bila laki aku (YDP PIBG....nakkkk jugak mentionnn kt sini...phuiiii) ..isukan bab solat ni..mungkin GB pun rasa perkara ni ada lah salah 1 faktor penyebab kut....kata hero tamil..(kalau dia bohong kt papa dia..maknanya laki aku bohong la kt aku..dan aku bohong la kt korang yg baca)...hero tamil di test....ustazah tak de tegur. Murid2 lain byk ditegur...dan ada yang tidak tahu beberapa bacaan dalam solat. Kemudian ustazah suh hero tamil jadik Imam ....utk test kut....alhamdulillah..katanya dia boleh....ustazah siap amek gambo....mungkin ada lah agenda diwang tu kan..aku tk tanya lebih2...pandai2 ustazah la nk buat apa ngn anak aku....

Dan bila dia balik dr main futsal..aku tanyakan dia......"cuba abang bayangkan kalau mama ngn papa tak ajar atau tk suruh abang solat kt umah...apa jadik?"

"Abang tak tau solat!!".... pandaiiiiiiii.

Syukur sesangat.....walaupun bila dalam bab mendidik ni..memang hati kita akan diuji tahap kesabaran paling tinggi....aduhai....Ya Allah berikanlah kami kekuatan iman.....dan jadikanlah anak2 kami anak yg soleh dan solehah.....AMINNNN....



p/s : Semalam dia tanya...."mama...Orang PAS tu jahat ke mama?"
 Aku tanya..siapa cakap mcm tu? 
"Uda."...(anak sedare)

Aku ngn laki aku jawab senang je.... "orang jahat ialah orang yg tk solat dan tak tutup aurat..tak kira la dia PAS ke BN ke"

so....nak terasa....silakan terasa......

03 April 2013

ULANG TAHUN AKU DAN DIA

29hb Mac 1993 - 29hb Mac 2013 = 20 tahun.


Alhamdulillah...

Segala suka duka, asam garam hidup berumahtangga, telah kami lalui sebagaimana orang lain. Dugaan yang kami terima terlalu besar. Allah Maha Mengetahui setiap apa yang diberikan untuk hamba-hambaNya. Cuma  kita yang perlu bijak menilai.

Pantai mana yang tidak dilambung ombak. Laut mana yang tidak bergelora. Begitu juga kami...

Jangan ditanya bagaimana kami menghadapi DUGAAN yang BESAR itu? Kami tiada petua.
Cuma apa yang kami selalu praktikkan ialah :

1. Solat berjemaah paling tidak 1waktu antara 5 waktu. Tak dapat Maghrib...Isyak..tak dapat Isyak..Subuh. Tapi kami akan pastikan mesti ada...

2. Selalu berborak dengan cara muhasabah diri. Bila tengok kekhilafan orang...kami bandingkan diri kami....renung ke dalam diri....di mana khilaf kita...yang kita tak sedar, jgn hanya pandang pada khilaf orang lain

3. Selalu bergurau senda. Kekadang tak mengira tempat gak ni.....

4. Banyakkan membaca Al-Quran.

5. Selalu hadir ke majlis ilmu agama. Tidak semestinya kena keluar ke masjid atau ke forum2 di luar. Cukup sekadar menonton di TV. Ada program Tanyalah Ustaz TV9, ada al-Kuliyyah TV3, ada Halaqah TV9. Kalau dia sempat, aku tak sempat., dia akan sampaikan semula ilmu yang dia dapat pada aku. Begitu juga dgn aku. Sama-sama kongsi ilmu.


6. Jangan sebut2 kekurangan pasangan. Sebaliknya, renungkan keistimewaan dia yang tiada pada orang lain.


Aku tak reti nak menghuraikan semuanya. Cukuplah hidup kami bahagia...InsyaAllah.

Ada antara kawan2 FB dan blogger yang mengenali diri aku. Dan ada juga antara mereka memang terpilih untuk mengetahu DUGAAN kami itu. Dan aku mohon dari kalian, berdoalah untuk kami. Mudah2an doa kalian lebih makbul dari doa kami laki bini.

Doa kalian dan ucapan tahniah di atas ulangtahun kami...aku ucapkan ribuan terima kasih. Moga Allah juga memberkati kalian.


Baru malam tadi sempat nak membaking untuk diri sendiri...

Pandan layer Kek





Ada siapa2 nak tempah? hehhehe..boleh saja...RM 65 sahaja.

Sekian........................tunggu sehingga episod akan datang...jika mood rajin datang :P

29 March 2013

Cuti Bercuti Jalan Berjalan

Inilah dikatakan hot2 chicken shit.....hahaha...
Bila datang angin meroyan nak berblog...kemain idea mencurah2 nak menulis...kekadang tk sempat tunggu esok....1 hari sampai 2 kali up entry.....

Tapi bila angin dah sejuk....hanyut ke lautan sepi....ke lautan hindi..sunyi sepi.....bukan tak bukak langsung...bukak..tapi dok pegi melawat blog2 yg dekat side bar kanan tu...

klik satu per satu...tapi tak tinggal komen...kekadang tengok tajuk...gempak ke tidak..gempak aku baca..tak gempak..aku pandang je la. Tapi blog yg aku tak tinggal untuk baca ialah blog Diana Ishak. Aku suka baca cara dia meluahkan pendapat...Jujur dan terang....tak perlu nak selindung.

Tapi tadi teringin nak masuk blog Era ....sekali berkunci...hallamak....!!! Sejak bila ada mangga tah...aku tak pasti...yang pasti aku tidak diberikan surat jemputan untuk mendapatkan kunci pendua..so....terimalah hakikat...aku bukan pelawat yang diraikan...uhukkk...sob sob sob!!!... (sedar diri....tak glamer :p)


Hari ini sudah Jumaat terakhir bagi bulan Mac 2013. Lagi 2 hari bakal berakhir cuti sekolah yang seminggu ni....tapi tak de aktiviti atau tempat nak dituju memandangkan aku koje...so.... kerja seperti biasa...(perancangan awal)....tetapi hari Isnin dapat call dari YDP PIBG sekolah, iaitu suami kepada diriku sendiri....hehehhee....yang aku diPERLUkan untuk hadir ke majlis gotong royong perdana kat sekolah pada hari Rabu. hadoihh......Dah la minggu ni direct boss tak de....sudahnya..aku apply cuti secara SMS je ngn boss. Boss kata OK je...

So hari Rabu, bertungkus lumuslah aku bersama kaum ibu bapa yg lain di sekolah. GB Tuan Haji Rusdin siap bawak 5 orang anak beliau bersama isteri skali untuk bantu. Yang paling aku suka dan suka sangat2....isteri dia bawak LAKSA PENANG.....dia orang Penang...so...memang sedapppp lah....peberet aku tuuu

YDP kabo suh aku bawak mesin jait sebab nak jait langsir utk semua bilik darjah....aku dah imejin..ramailah kaum ibu yang akan bantu nanti...seronok ni.....sekali aku sampai....memasing lenggang kangkung dengan alasan....smua tak tau menjahit..hallamakkk!!!!...

Naseb baik isteri GB ni memang tangan serbaboleh mcm aku gak (perasannn)..makanya untuk sesi permulaan, dia bantu. Aku angkut lagi 1 biji portable mesin. So dapat menjahit ber 2. Lepas tu, dia nak lukis mural pulak...so aku dibantu oleh Mak Ngah aku....Lepas tengahari semua hilang...huuuuuuuu....Dewang yang ramai2 tu tolong potong kain je....

Sudahnya...aku terpaksa angkut semua bawak balik. Tapi sekolah anak aku ni..bukan macam sekolah2 lain...maklumla...SKM (Sek kurang Murid)....so selamat di situ. Hanya 6 kelas sahaja. Darjah 1 - 6. Dan untuk skirting meja, cuma 31 biji aje...hehehheheh


Isteri GB (Pn. Jamilah)

Acara potong memotong

Kaum Adam menyiapkan landskap sekolah...


Balik dari sekolah dalam pukul 2.30 petang. Lotehhhh ehh....Kebetulan 2 orang adik datang rumah. Datang saja2....kebetulan cuti sekolah..yg sorang tu cuti mengajo..so lepak umah aku le...

Hari itu jugak sang suami plan ajak gi umah adik aku yang kt Kota Masai JB. Maka....aku ni dalam pada penat, kena siapkan jugak tempahan opismet ni..kek marble....Sepatutnya aku buat kek ni rabu malam khamis. Tapi sebab nak menyambung cuti, maka petang selepas gotong royong tu...aku gagahkan diri membakooo plak...saja buat lebih. 1 adunan yg kecik tu..buat buah tangan ke JB.

Trio Marble Cake
Resepi boleh gugel dapur tanpa sempadan (dapur CIK MAT GEBU)

Sampai JB dalam kul 8 lebih, lepas makan, lepas solat isya', kami ronda2 kt Bazar Karat JB. Ingatkan best la...tengok pada suasana tu kan....tapi biasa je...mcm gi pasar malam je kekdahnya.....cuci mata.....sambil tengok rambut peniaga yang berkaratz.....hehhehe....jangan marahhh aarrr.....tak de apa yg ku beli....just cuci matoo...

Sempat berposing 4 beradik bersama 2 anak dara adik aku yg baju ijau tu....
From left : Tuan tanah kedaung (mak ngah), Cik Mai, Cik Min & Mak De
Depan, tudung pink : Miss Mecha (anis maisarah) & Miss Nina (anis khairina)

Kedudukan dalam keluarga Pak Aji : No. 2, No. 4, No 8 dan No 3.



Ini pulak pagi tadi sebelum Cik Mai balik ke keratong, aku nak gi koje.....
tudung De'Salma.......cun tak??? 



err...dah abeh gambo ke???? hahhaa...tak de mende nak tabur lagi.....banyak sebenonya...cuma tak de idea!!!!!

Opss...!!!! ..ada lagi tertinggal....pada hari berikutnya...iaitu semalam, kami telah ke Pasar Kemboja di Kg Sg Tiram. Best....cuma korang kena pandai cari kedai lah....dulu kemboja ramai..tapi skang ni..org2 kita pun dh spearuh penuh tempat tu....tapi semalam mmg best sbb dpt rembat 3 lai tudung. 2 De Salma & 1 lagi chiffon 3 layer....de Salma tu aku dpt murahhhh giler.....

Pakkal lum gaji..kalau tak..mau 10 lai aku rembat...hahaha...

Ok lah..esok2 kut ada idea atau cerita akan berupdate lah blog ni..kalau tak..tunggu sebulan lagi....kui3

Blog Widget by LinkWithin

Template by:

Free Blog Templates